יום חמישי, 31 במאי 2012

"אם קנית את הרעיון שקונספירציות מנהלות את העולם,
מאותו רגע ואילך יראה לך הגיוני וסביר שכל דבר הוא קונספירציה."
(תרגום חופשי מ  Padraig Reidy,)

אני חושש כי אני, ורבים מחבריי, נמצאים כפסע מהתמסרות לרעיון הקונספירציה
מזה זמן רב, צועדים על פי התהום הרעיונית שמהווה התאוריה הזו.
הרשו לי להציע את הניתוח הבא, ופתרון אפשרי:
אנשים נבונים ומתעניינים- בפוליטיקה, חברה, ופילוסופיה, עם קצת קילומטרז' מאחור
מבחינים, בסביבתם הקרובה, במקום העבודה, בחברה המידית, באמצעי התקשורת הנגישים
ובמראות הנשקפים מחלונות הרכב, בסתירות עמוקות בין הידע והניסיון שלהם והמסקנות הברורות
לבין שכנוע עמוק של אנשים אחרים, נבונים לא פחות, במסקנות הפוכות לחלוטין.
הוסיפו לכך את הלמידה בדרך הקשה, שכולם משקרים (הדבר הקשה ביותר הוא רגע הכניעה בו אנחנו מתחילים לשקר בעצמנו, כדי להתקבל לעבודה, להתקדם בה, למצוא חן בעיניי מישהו, להימנע מסנקציה או עימות עם מקור כוח כלשהו)

במיוחד משקרים פוליטיקאים ועיתונאים. אלו שדבריהם והשפעתם הרי גורל ביותר, כל הזמן משקרים.

הוסיפו לכך את האכזבה, מכך שהידיעה לפני כ 20 שנה שהנה אנחנו עומדים לשנות את העולם במו ידינו, התבדתה זה מכבר. גרוע מכך, רבים מאיתנו (החכמים) אפילו זכו לשנות את דעתם במשך השנים.

חלקנו הרגיש את נחת זרועו של איזשהו כוח גדול(ואני לא מתכוון לאלוהים או לים).

כולנו ראינו כיצד אינטרסים לעתים מנווטים אנשים בניגוד למצפונם הטוב.

כולנו משלמים מסים ואין לנו מושג לאן הכסף הולך.
(גם בעניין הזה כל מה שיש לנו זה כל מיני שקרנים שטוענים דבר והיפוכו)

בעניין הזה יש לי במקרה דוגמה(במקרה, מתוך סקר שאני עורך עבור טור אחר שיתפרסם בע"ה במהרה בימינו)

כאן, ניתן למצוא דו"ח על"מחקר" של ארגון שלום עכשיו, ובו, הפעם, הם פורטים על מיתר הכסף, במאבקם הממושך להשנאת ההתיישבות ביו"ש על הציבור.
כאן יש דוגמה כיצד עיתונאים התייחסו לדו"ח. להבנתי, קיבלוהו כתורה מסיני.
מועצת יש"ע הרימה את הכפפה, והנפיקה מסמך בו הם מתייחסים בפירוט לכל הטענות הנטענות בדו"ח של שלום עכשיו
ניתן למצוא אותו כאן.
פה ופה ניתן למצוא את יחס העיתונות למסמך התשובה של יש"ע.

ובכן, אני מקבל רבים מטיעוני יש"ע, ועדיין נותר עם תחושה מעיקה שאני מרומה.

כמה פעמים אני נחשף למידע שבינו לבין המציאות אין שום קשר?(ומי שהתשובה שלו היא "אין דבר כזה, מציאות", אין לו מה לחפש בבלוג שלי. לא מכיוון שהוא טועה, אלא מכיוון שאין לי על מה לדבר אתו, אין לו סיבה לקרוא את הבלוג שלי, או כל בלוג דעתני אחר, או עיתון או כל מידע אינפורמטיבי בכלל. אין לו סיבה להחזיק בדעה ולי אין סיבה להתייחס לדעה שאין לו).

אחרי כל זה, נשארים עם תאוריות הקונספירציה. תיאוריות קונספירציה רציניות, כגון "הפרוטוקולים של זקני ציון" או "הבונים החופשיים" למיניהם מכילים אלמנט משותף שבו קבוצה קטנה של אנשים, שנמצאים מעל לכל המנגנונים הידועים, נסתרים מעיני כל, מנהלים את העולם לתועלתם הבלעדית.
הפגם הבולט בתיאוריות האלה הוא ההבנה הפשוטה שאם היו קבוצות כאלה הן היו מתנגשות זו בזו בהכרח.
גם בתוך הקבוצות, בהן יש אנשים כה עוצמתיים, הם היו מתנגשים זה בזה.

הפתרון: מומלץ לכל אחד לבקר מדי בחברת קבוצות הנגד שלו, לראות את התסכול הכל כך דומה, את תיאוריות הקונספירציה הנגדיות, ששמות את כל הכוח בידי הקבוצה שלו(האורח). לצחוק קצת, ולהבין, שהקונספירציות הגדולות ביותר הן אלה הגלויות לעין- קבוצות אינטרסים שונות פועלות לקידום רעיונותיהם, צורכיהן ורצונותיהן המוצהרים, בכל דרך אפשרית. בד"כ ניתן לזהות את האינטרס של מאן דהו די בקלות וכל התאוריה הנדרשת היא לפענח כיצד מעשיו משרתים את האינטרס שלו בטווח הקצר, הארוך, הגלוי והחבוי.









12 תגובות:

  1. עוד לא סיימתי לקרוא אבל חייב להעיר על בעיה בלינקים ׳פה׳ הראשון מרתק על רחוב סומסום ו׳פה׳ השני טיפה פחות.

    השבמחק
  2. רגע, הסעודים לא מנהלים את וושינגטון?

    מכיר את התיאוריות בעניין רצח רבין? אני עוד לא מאמין אבל כבר די בספק שיגאל עמיר רצח אותו.

    השבמחק
    תשובות
    1. זו בדיוק הסכנה, זה בדיוק המקום שממנו אנו נמצאים כפסע. אם זה לא עמיר, ואם נתחיל לקשור יחד מעגלים הולכים ומתרחבים של קושרים, בסוף נגלה שאני רצחתי את ארלוזורוב. היות הביטוי האחרון, מטבע לשון(שלא לומר ביטוי שגור), רק מדגים את הבעיה.

      מחק
  3. ואני סקרן, מהתמסרות לאיזו תיאוריה אתה נמצא כפסע? התכוונת רק בעניין השמאל?
    הרגע שמתי לב שאם נוסיף לשמאל שירות צבאי יצא שמאלץ.

    השבמחק
    תשובות
    1. כמו שכתוב בכותרת: פעם שקנית תאוריה אחת, כל האחרות מתחילות להיראות יותר ויותר לעניין

      מחק
  4. הסיבה שאני לא מוסיף לקרוא בעניין רצח רבין היא בעיקר חוסר עניין. מעניין אותי שהשמאל+שב״כ רצו להיפטר ממנו יותר מהימין הקיצוני בערך כמו שמעניין אותי מי באמת רצח את ארלוזורוב. כלומר, הייתי רוצה לדעת את האמת בהרבה נושאים ולא רק בקשרים מסויימים אבל לא נותן להם כזאת חשיבות בחיי כדי לבזבז זמן על כל הפרטים וסביר להניח שהם רק יעלו עוד סימני שאלה. את כל התגובה שלי יכולתי להחליף בשורה משיר של נושאי המגבעת: מה הטעם בדרכים ללא מוצא?

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה, גם משיקולים אנרגטיים כדאי להמנע מלשקוע בתיאוריות קונספירציה. תודה על התוספת

      מחק
  5. מומלץ לבקר בחברת הנגד שלי הא? טוב אני הולכת להסתובב עם נשים בלונדיניות שיוצאות עם כל מיני קטינים ומדברות על קפיטליזם ופמינזם, בלחש.

    השבמחק
  6. ...איך מתבטא ערס מתרשם בתאגיד? (10) ...קונספירציה לא?
    ישנן קונספירציות, כך טוענים, שאינן חולשות על tut le mond
    מעניין מה היה חושב יוליוס המסכן על תאוריית האנטי קונספירציה שלך...
    ...אני קושר כל יום ואתה?

    רפי וסנקציה נותנים קונספירציה... חיחיחיחי

    השבמחק
  7. האם אתה במילים אלו אינך בעצם קושר קשר נגד חסידי/מאמיני תאוריות הקשר למינהן?

    אולי לא הבנתי נכון אבל מה שאתה אומר זה בעצם שאינטרסים עולים על הכל ובעצם מבטלים אידיאולוגיות
    ואז לא בעצם משנה מי קושר ומי נקשר
    אלא מי יותר חזק...

    השבמחק
    תשובות
    1. בדיוק, הקונספירציה היא שבעצם אין קונספירציה. הכול גלוי וידוע, ואדם נבון יכול לאתר את את בעל האינטרס כמעט תמיד. המשתינים, משתינים מהמקפצה- הבעיה היא שאנחנו לא יכולים לעשות שום דבר בנידון(כי כל הכח נמצא אצלם).

      מחק
  8. לא מדויק כי המקפצה מפוצצת בנוכלים ואתה לעולם לא רואה ומזהה את כולם.
    שלום מוראקיס!

    השבמחק